De Roermondse stichting 1880 neemt initiatieven voor kunst in de openbare ruimte in Roermond.

Zo zijn in het verleden kunstwerken in de stad gerealiseerd.
o.a.

Glas in loodramen van Huub Kurvers (1940-2010) in het noordelijk transept van de Kathedraal

Realisatie in samenwerking met de Rabobank Roermond in 2006.

(foto: Karel Bingen)

Historische plaquette

Werd in april 2005 aangeboden aan de stadgidsen van het VVV als hommage aan hun werk voor de stad.
Locatie middden op de Markt.

(foto gemeentearchief Roermond)

Borstbeeld van H.M. Koningin Beatrix van Dolf Wong Lun Hing (1921-2017)

Aangeboden aan het stadsbestuur t.g.v. het 750 jarig bestaan van de stad Roermond op haar verjaardag 31 januari 1982. Het bevindt zich aan een muur in een gang vanaf de publiekshal naar de Tuinzaal.

(foto: Annemieke Broeke)

"Bronzen klok" van Dolf Wong Lun Hing (1921-2017)

Een bronzen klok in de vorm van het stadswapen van Roermond van de hand van Dolf Wong Lun Hing. Aangeboden in 1980 aan het gemeentebestuur bij gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Roermondse Spaarbank, later de Roermondse Stichting 1880 genaamd. De klok heeft jaren in de raadszaal gehangen. Tegenwoordig bevindt deze zich op de zolderverdieping van het gemeentehuis aan de Markt.

(foto: Annemieke Broeke)

"De herten" van Dolf Wong Lun Hing (1921-2017)

In 1979 onthuld met als standplaats het stedelijk museum. In 1986 verplaatst naar de huidige locatie: Het stadpark "de Kartuis" in de Voogdijstraat.
(foto: Jan Straus)

"Het Gesprek"van Wim Rijvers (1927-2010)

Werd in 1987 onthuld in het Stadspark "de Kartuis", Voogdijstraat.

(foto: Jan Straus)

"Waterkunstwerk" van Joep Nicolas van Ronckenstein

Werd op witte donderdag 28 maart 1975 onder stromende regen geplaatst bij de toenmalige fietsenkuil op het Stationsplein als fontein. Vlak bij de entree van de Hamstraat. Door regelmatig vervuilen van het water met schuimend en vetoplossend afwasmiddel werden de zelfsmerende lagers aangetast en kon het kunstwerk niet meer goed als fontein functioneren. Door herinrichting van het Stationsplein werd de fontein afgevoerd naar de gemeentewerf. Tegenwoordig weer te zien, niet meer als fontein, maar als kunstwerk op de rotonde Bredeweg-Oranjelaan ter hoogte van Huize Roncalli.

(foto: René Roosjen)

"Het Manifest" van Wim Rijvers (1927-2010).

Aangeboden aan het stadsbestuur van Roermond bij de ingebruikname van het verbouwde stadhuis. Het bevindt zich nu in de publiekshal in het stadhuiis aan de Markt.

(foto: Annemieke Broeke)

"Waterfontein" van Dolf Wong Lun Hing (1921-2017)

Deze fontein werd op 21 juni 1985 in het Stadspark de Kartuis in gebruik gesteld. De fraai uitziende fontein bleek al snel materiaalfouten te vertonen. Zo viel al snel een van de duiven er vanaf. De eerste weken klaterde het water keurig over de schalen in het onderliggende bassin. Maar al spoedig spoot het water door gaatjes in de pijpen overal naar toe. Toen ook nog het kunstwerk scheef ging staan, zat er niets anders op dan het uit veiligheidsoverwegingen te slopen. Geen van de partijen wilde voor de restauratie zorg dragen. Een kostbare mislukking. De foto is het enige aandenken.

(foto: Jos Drehmanns)